Omaa tarkoitusta toteuttamassa

Yrittäjänä on joskus vaikea sanoa, milloin loma loppuu ja työt alkavat. Jossain määrin työt ovat olleet mielessä pitkin kesää, ja välillä on saanut ihan käytännössäkin tehdä työaiheisia askareita. Tämä päivä taitaa kuitenkin olla se rajapyykki, josta eteenpäin en enää ajattele olevani lomalla.

En silti ajattele myöskään olevani töissä.

Olen jo pitkään laittanut hanttiin ”työ”-sanalle ja varsinkin sen negatiivisille sivumerkityksille: pakolle, vastenmielisyydelle, tätä-täytyy-tehdä-jotta-mikään-mukava-on-mahdollista -ajatukselle. Olen jo pitkään ajatellut, että työni ei ole minulle työtä, vaan se on osa minua. Se on sitä, mitä olen täällä tekemässä, mitä varten olen olemassa. Harrastaisin samaa, vaikka voittaisin lotossa enkä tarvitsisi senttiäkään rahaa.

Kesän aikana tämä ajatus vahvistui entisestään. Kävin muutamien viikkojen aikana läpi massiivisen henkisen prosessin, jonka aikana minulle kirkastui monta asiaa. Kuten jo edellisessä kirjoituksessani totesin, valitsen nyt järkeilyn tilalle enemmän sydäntä ja luottamusta. Ymmärsin, että tämä koskee myös ”työtäni”: haluan muuttaa tekemiseni lähtökohtaa.

Vaikka kuinka olen ”yrittäjä”, ja minulla on ”liiketoimintaa” (kylläpä nuo sanat tökkivät nyt, ne tuntuvat liian kylmiltä ja rationaalisilta), en halua kulkea liiketoiminta edellä. Ei sitä, mikä on järkevää, ei seuraavaa loogista askelta. Eihän niissäkään olisi ainoita oikeita ratkaisuja – järkivalintoja on taatusti yhtä monta kuin bisnestietäjiäkin mielipiteineen.

Siksi kallistun jatkossa valinnoissa intuitioni puoleen. Haluan, että tekemiseni lähtee sydämestäni, siitä mikä tuntuu oikealta. Silloin olen parhaimmillani, ja silloin voin myös parhaiten auttaa muita. Valmennettavat ja kurssilaiset: lupaan, että saatte jatkossa vieläkin aidomman valmentajan.

Muutos ajatusmallissa ei ole pelkästään helppo. Aloitinkin tämän päivän istahtamalla alas ja kohtaamalla epäröivät ajatukset, joita tähän liittyy. Pohdin, mitä pelkään ja mikä siinä on pahinta. Entä mikä sitten olisi pahinta? Entä sitten? Näin pääsin ajatusporras kerrallaan syvemmälle kohti pahimpia pelkojani. Eivätkä ne loppujen lopuksi olleetkaan niin kauheita. Hyväksyin ja ymmärsin, että tällaista on lupa pelätä, ja sillähän nuo suurimmaksi osaksi jo haihtuivatkin.

Nyt alan nauttia tekemisestäni enemmän kuin koskaan ennen ❤


2 thoughts on “Omaa tarkoitusta toteuttamassa

    • Nimenomaan 🙂 Seitsemäs vuosi yrittäjänä on menossa ja oma tie on pitkään ollut enemmän tai vähemmän hakusessa. Aiemminkin olen kyllä ajatellut, että yksinyrittäjän yrityksessä lähtökohtana on henkilö itse, ihmisenä, ei ”yrittäjänä”, mutta nyt minulle vasta on kirkastunut, mitä se oikeastaan minulle tarkoittaa 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s