M-I-N-Ä – mikä se oikein on?

Itseäni etsiskellessäni yksi ihmetyksen aihe on ollut ymmärtää, mitä identiteetti ylipäätään on.

Tiedän, että se tarkoittaa ihmisen yksilöllistä käsitystä itsestään, mutta olen pohtinut, mitä siihen kuuluu. Koska se on minun yksilöllinen käsitykseni, voin muodostaa sen niin kuin haluan. Mutta miten?

Voin luetella yksittäisiä rooleja, jotka voisivat kuulua identiteettiini. Olen ystävä, ex-vaimo, tytär ja sisko, olen yrittäjä ja valmentaja, olen koiranomistaja ja hevosihminen. Mutta ovatko perhesuhteeni, työni tai harrastukseni sama asia kuin minä? Ne voivat antaa aineksia identiteettiini, mutta mikään niistä ei tunnu kattavan minua riittävän hyvin.

Identiteetti voisi koostua arvoistani. Minulle tärkeitä arvoja ovat esimerkiksi kokonaisvaltainen hyvinvointi, vapaus, onnellisuus ja muiden auttaminen. Mielestäni nekään eivät ole sama asia kuin minä.

Mikä on identiteetti? 1

Ystäväni kysyi minulta osuvasti: Mitä sinä oikeastaan haluat olla? Menin hiljaiseksi.

Tiedän ihmismielen toiminnasta melko paljon – muun muassa sen, että omat ajatukseni itsestäni vaikuttavat ratkaisevasti siihen, miten käyttäydyn, mikä on minulle mahdollista ja mitä saan aikaan. Siksi uskon, että (myös) identiteetin tasolla kannattaa ajatella itsestään paljon ja hyvää.

Hetken pohdittuani sain kysymykseen vastauksen. Se olikin jotain aivan muuta kuin mitään edellä mainituista rooleista. Jotain suurempaa, syvempää, säväyttävämpää – ja kaikenkattavampaa. Jotain, jota en halua jakaa kaikkien kanssa, jääköön nuo sanat omaan tietooni. Vastaus liittyi vahvasti elämäntehtävääni, siihen miksi olen ylipäätään olemassa.

Mikä on identiteetti? 2

Mutta edelleenkään en ollut täysin tyytyväinen. Ihmettelin, miten kyseinen minäkäsitys suhtautuu muihin mahdollisiin identiteetin aineksiini. Nykyisten lisäksi myös monet menneet asiat elämässäni määrittelevät minua yhä – minussa on esimerkiksi iso palanen hevosenomistajaa, vaikken sitä oikeasti juuri nyt olekaan.

Eräänä päivänä meditaation yhteydessä asia kirkastui mielessäni.

Aloin hahmottaa identiteettiä suurena mosaiikkimaisena kuvana, joka koostuu sadoista tai tuhansista pienemmistä kuvista. Pienemmät kuvat ovat niin pieniä, että niiden sisältöä ei oikeastaan sellaisenaan erota. Mutta kun ne liitetään yhteen, ne muodostavat yhden suuren kuvan – ikään kuin jonkinlaisen yli-identiteetin.

Mikä on identiteetti? 3

Jos yksittäisen pikkukuvan ottaa pois tai lisää, suuri kuva ei vielä ratkaisevasti muutu. Mutta jos riittävän suuri määrä pikkukuvia vaihtuu, myös suuri kuva alkaa muuttaa muotoaan.

Omia pikkukuviani ovat esimerkiksi alussa mainitsemani roolit, arvot ja menneisyyden tapahtumat – tosin vain haluamani niistä, eivät automaattisesti kaikki! Nuo asiat ovat osa minua, mutta eivät silti koko minä. Mutta kun ne liitetään yhteen, syntyy suuri kuva siitä, mitä ja mikä minä haluan olla. Tuon suuren kuvan voin visualisoida juuri sellaiseksi kuin haluan.

Siitä tulee jotain hyvin, hyvin valoisaa 🙂


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s