Onko pakko ottaa paineita muiden odotuksista? Ei.

Blogini ensimetrit ovat saaneet erittäin hyvän vastaanoton. Sivunäyttöjä on kertynyt alle kahdessa viikossa reilusti toistatuhatta, ja sana on levinnyt. Postausten jälkeen olen saanut tosi kannustavia viestejä. Kiitos kaikista niistä!

Niinpä sitten onnistuin hetkeksi kasaamaan itselleni paineita, että nyt minun on jatkossakin osattava kirjoittaa jotakin kiinnostavaa, riittävän usein ja – kun kerran on aloitettu – mahdollisimman pitkään. Ettei hyvä alku lopahda kesken!

Ja heti perään suutuin itselleni. EI näin! Minähän lupasin itselleni, että blogi on oma juttuni, jota pidän ensisijaisesti itseäni varten, fiiliksen mukaan, ilman suunnitelmia. (Olisin toki voinut kirjoittaa pelkästään päiväkirjaani, mutta minä nyt halusin tehdä tästä julkisen. Siksi, että ehkäpä Liisan/Katrin seikkailut elämän Ihmemaassa kuitenkin auttavat joskus jotakuta toista askeleen eteenpäin omassa seikkailussaan.)

Blogit ja muut mediat elävät aikansa, toiset pidemmän ja toiset lyhyemmän aikaa. Viisautta on ymmärtää, että kaikilla asioilla on elinkaarensa. Olen viime aikoina luopunut monesta asiasta ja oppinut, että mistään ei kannata pitää kiinni väkisin, kun tien loppumetrit häämöttävät. Kun esimerkiksi jokin ihmissuhde tai harrastus ei palvele enää tarkoitustaan (vaan alkaa pahimmassa tapauksessa tuottaa positiivisen sijasta jotakin negatiivista), on ehkä parempi antaa tien tulla päätökseensä. Elämässä voi olla monenlaisia vaiheita.

Kaiken lisäksi enhän minä edes tiedä, mitä ihmiset odottavat. Lukijoiden mahdolliset toiveet ovat nyt ajatuksia minun päässäni. Haluan lakata luomasta toisten ihmisten mieleen jotakin, jota siellä ei ehkä edes ole.

Sanoudun nyt irti kaikista (todellisista ja kuvitelluista) odotuksista. Annan itselleni oikeuden lopettaa kirjoittamisen heti, jos siltä tuntuu. En kirjoita ainuttakaan postausta siksi, että ”blogissa on ollut hiljaista, nyt pitäisi jo keksiä jotain”. Miten niin pitäisi? Minä saan kirjoittaa ja minä voin kirjoittaa – mutta voin myös olla kirjoittamatta, jos minulla ei ole asiaa. Ajatus on helpottava.

Olen pohtinut odotuksia ja niiden mukaan elämistä viime aikoina monesta näkökulmasta. Tulen melko todennäköisesti kirjoittamaan niistä myöhemmin lisää. Mutta ei kannata ryhtyä odottamaan, milloin se tapahtuu 😉 Parhaat asiat syntyvät silloin, kun on aidosti niiden aika.


2 thoughts on “Onko pakko ottaa paineita muiden odotuksista? Ei.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s